29 Temmuz 2012 Pazar

Metro Hikâyesi - 3


Metro Hikâyesi - 3
Yerel seçimler yapıldı ve Aziz Kocaoğlu tekrar İBB başkanı seçildi. Görüldüğü gibi siyasi iktidarın “İzmir’i alma” hedefi gerçekleşmedi. Bu tarihte henüz KİK iptalleri süreci olmadığından dolayı, hükümetin İzmir’de metroyu KİK aracılığı ile engellediği iddiası da boşa çıkmış oldu. Çünkü KİK süreci Kocaoğlu seçimi kazandıktan sonra ortaya çıktı. “Hükumet metroyu KİKledi” iddiası kronolojik açıdan mantıksız bir iddia olarak kaldı. KİK süreci yaşandığında Kocaoğlu zaten 2. kez seçilmişti. Bir sonraki seçim Mart 2014′te yapılacak. 5 yıllık zaman diliminde 10 kere KİK’lense yine de metro bitebilirdi.

Yüklenici firma Bozoğlu İnşaat’ın Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mesut Bozoğlu, “İş, revizyon projelerinin onayları yüzünden gecikiyor. Firmamızla bir ilgisi yok” diyor ardındanda, “Müşavir firmaya, bu hazırlığın eksiksiz yapılması için bedel ödenmiş ancak biz yerin altına girdiğimizde, projelerin uygulanamaz olduğunun farkına vardık. Düzeltilmesi uyarısında bulunduk fakat kulak asılmadı.”

Hep ben doğruyu bilirim diye, diye çıkılmaz bir hal almadı mı?
İBB Başkanı “Bozoğlu İnşaat’a güvencinin kalmadığını” söylemiş, peki projeye hala güvenciniz var mıdır, YA PROJE EKSİK VE YANLIŞ SA!

Kocaoğlu, “Üçyol-Üçkuyular konusunda da sıkıntılar var. Kasım ayına kadar betonlama bitecek. İyi bir müteahhit, iyi bir organizasyon olursa 2009 sonu veya 2010 başına kadar bitmemesi için bir neden yoktur. Müteahhit yapmıyor, ama yapacak. O yapmıyorsa başkası yapar.”
Aziz başkana göre, her bitmeyen işte müteahhit suçluydu, hatırlarsanız İnönü caddesi neden bitmiyor sorularına “ Taş üstüne taş koyamayan” müteahhit, diye suçu atmamış mıydı?

Kenti, ‘İzmir’i demir ağlarla örüyoruz’ afişleri donatıp hava atan, halkın gözünü boyayan ‘Masalcı Başkan’, örümcek ağı bağlayan metro ile İzmir’i hayal kırıklığına uğratmıştır. İzmir için utançtır. CHP’li belediyelerin yönetiminde olduğu son 10 yılda, İzmir’de bir metrelik raylı sistem hayata geçmemiştir. Sadece 11.5 kilometrelik metro hattı, o hattın % 90′ını Burhan Özfatura bitirmiştir ama sanki Ahmet Piriştina yapmış gibi hep lanse edilmiştir.

Çağlar Bozoğlu, “Üniversite raporlarıyla ispatı var.” diye sesini duyurmaya çalışmış, neydi üniversite raporları neden gizlendi, ya da o raporları veren üniversite neden bir açıklama yapmadı?

Yazı dizimin ilk başında söylediğim gibi, proje hatası olan bir projeyi nasıl uygulamaya koyabildiniz? Asıl sorgulanması gereken budur.
Tarih, 14.08.2009 Dr.Burhan ÖZFATURA, 14.08.2009 tarihinde, metro için gözlemlerini dile getirmişti, peki bu gözlemler neden dikkate alınmadı?


Başkan Aziz Bey’in gazetelerde yayınlanan, metro inşaatında yürürken çekilen resimlerine bakıyorum. Kimi zaman dizini geçen derinlikteki sulara dalıp çıkıyor. Bu durum, yukarıda belirttiğim sıkıntıların bire bir yaşandığının kanıtıdır.

Üçyol-F.Altay tüneli çöker mi? Metro inşaatında bahsedilen tehlike (çökme ihtimali) özellikle sadece geçici iksaları yapılmış ve henüz döşeme betonu ile kaplanmamış bölümlerde sözkonusu olabilir. Zira tünel çeperine (hangi nedenle olursa olsun) gelen su problemi, suyun miktarı ile ilgili olarak geçici destekleme durumundaki tamamlanmamış tünel yapısında tehlike yaratma ihtimali yüksektir.

1999 yılında tamamladığımız metro inşaatı sırasında da (özellikle Fevzipaşa yeraltı istasyonu inşaatında) bu ve buna benzer durumlar ile karşılaştık. Ancak anında aldığımız acil önlemler ve tecrübeli teknik ekibin müdahaleleri ile riskler bertaraf edildi.

Metro tünelinde çökme olup olmayacağı hususunda; projenin teknik sorumluluğunu yüklenen ve yaptığı hizmet karşılığı belediyeden para alan müşavir firmanın hazırladığı veya hazırlayacağı rapor hayati önemdedir. Yani spekülasyonlara itibar etmekten ziyade, müşavir firmanın teknik raporuna itibar etmek gerekir. Ancak müşavir firma hakkında belediyede güven konusunda bir tereddüt ve hassasiyet varsa bağımsız üniversitelerin ilgili uzmanlarından ve rapor hazırlaması istenebilir.

Tüm icraatlar açık/şeffaf bir ortamda yapılmalıdır.
(Bizim dönemde, metro şirketinin yönetim ve denetim kurullarında, belediye meclisinde gurubu bulunan 4 partinin de temsilcisi vardı.) Kamuoyuna sık, sık bilgi verilmelidir. Kendi adıma, bu yatırımın İzmir için hayati önemde olduğuna inanıyorum. Ve en kısa sürede problemsiz olarak başarılmasını gönülden diliyorum.

Burhan beyin, bu gözlemlerinin en azından yarısını dikkate alsaydınız, bugün bu durumlara gelinmeyeceği inancındayım.

Metronun konuşulduğu Ağustos ayı olağan meclis toplantısında, AKP Grup Başkan Vekili Kenan Çakar, kamuoyunda inşaat firmasının hak edişlerini alamadığı yönünde bazı söylentiler dolaştığını söyledi ve “Her işadamı para kazanmak ister. Metro konusunda Bozoğlu İnşaat Firması neden çalışmadı, acaba hak edişlerini mi alamadı?” şeklinde sorular yöneltti.

O dönemde, Aziz başkan “vicdanen rahatım, bizim iki metro yapacak paramız var” diye yanıtlaması şaşkınlık yaratıyordu.

Önce Bayındır, sonra da Bozoğlu. Büyükşehir Belediyesi iki müteahhitle de projeyi tamamlayamadı. Bugün ikisi ile de mahkemelik.
Aziz Başkan sürekli mahkemelik olmaya daha o dönemlerde başlamıştı.
Bir türlü bitirilemeyen, ne zaman biteceği de bilinemeyen Üçyol -Üçkuyular arasındaki metro inşaatı ile ilgili bürokratın dile getirdiği ilginç ayrıntılar, bugüne kadar hiç kamuoyu ile paylaşılmadı.

Bir bürokratın söyledikleri ise olayın vahametini açıklıyordu, bu kadar yıl geçmesine rağmen ben bu kayıtlara ulaşabiliyorsam, olay anında bu bürokratın sözlerine niye kulak tıkanmıştır?

Metroda çözülemeyecek sorun yok. Fakat nedense teknik nedenlerle bazı sorunların çözülemeyeceğini söylüyorlar. Mesela Güzelyalı İstasyonu’nun zemin çürüklüğü nedeniyle iptal edileceği söyleniyor.

Dünyada böyle komik bir şey olmaz. Başkana bunları kim söyletiyorsa son derece yanlış ve talihsiz beyanlar. Konak’ta bir tarihi Sarıkışla vardı. Biz onun bir kısmına Konak Metro İstasyonu’nu yaptık.

Güzelyalı’nın zemini Konak’tan daha mı kötü? Bakın biz Konak İstasyonu’nu yaparken Sarıkışla’nın kazıklar üzerinde olduğunu gördük. Kestane ağacından yapılmış 6 metre ile 9 metre arasındaki kazıkları Kent Müzesi’ne verdik. Sarıkışla kazıklar üzerine yapılmış.

O kadar berbat bir zeminin üzerine 19. yüzyılda kazıklarla bina yapmışlar, biz 20. yüzyılın sonunda oraya suyun içine Konak İstasyonu’nu yaptık. Japonlar Konak İstasyonu’nun tekniği nedeniyle işi yapan müteahhit firmaya ortaklık teklif ettiler. Şu anda dünyanın en büyük metro projesi olan Dubai Metrosu’nu bizim müteahhit firmamızla birlikte yapıyorlar. Çünkü Konak İstasyonu su içinde muhteşem bir yapı. Hiçbir yere temeli olmayan sadece kendi ağırlığı ile su üzerinde duran bir yapı. Şimdi bunlar yapılmışken, 21. yüzyılda Güzelyalı İstasyonu’nda “zemin bozuk yapamıyoruz” demek olur mu? Yolcu varsa nasıl yapmazsınız? Teknik bilgilerime, yaşadığımız olaylara dayanarak söylüyorum; her yere istasyon yapılır. Ben 11 yıl metro inşaatlarında çalıştım. Bunu biliyorum. Tabii biz işin teknik koşullarını, ihale dokümanlarını çok iyi hazırlayıp, işin takip edilmesini doğru yaptık. Güzel bir müşavir bulduk. Düzgün bir, teknik şartname, iyi bir ihale ve ciddi bir teknik bilgiye sahip müşavir. Metroyu asıl kontrol eden teknik sorumluluğu alan firma çok önemli. Bakın şu anda da belediyenin müşavir firması var. Ama ne yapıyor belli değil. Metro tünellerinin çökeceği tartışılıyor. Bu firmanın, çıkıp teknik bilgi vermesi lazım. Ama ortada yok.
Bizim bitirdiğimiz metroda müşavirliğimizi yapan firma şu anda Marmaray Projesi’nde İstanbul Boğazı tüp geçişini yapanların müşaviri. Siz bu işi 10 bin TL’ye yapacak müşavir firma da bulursunuz. Ama 10 milyon dolara yapmayacak müşavir firma da vardır. Çünkü bunlar dünya çapında değerli firmalardır. Önemli olan budur.
Bu açıklama aslında her şeyi açıklıyor, niye dikkate almadınız büyük başkan!

Sürekli olarak metro projesinin “öz kaynaklarla” yapıldığını vurgulayan büyük başkan, en nihayetinde gerçeklerle yüzleşti 90 milyonla başlayan serüven 300 milyonlara dayanmaya başlamıştı.

Yap, boz tahtasına dönen ihaleler neticesinde, Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, Vakıflar Bankası’ndan kredi için Vakıflar Bankası’nın kapısını çaldı. Geçtiğimiz aylarda meclisinden ekonomik krizin etkisinin derinleşmesi halinde kullanılmak üzere 240 milyon TL’lik kredi çekme onayı alan Büyükşehir Belediyesi yönetimi, bu çerçevede 50 milyon TL kredi kullanmıştı. Belediye, Vakıflar Bankası’ndan yılsonuna kadar 100 milyon TL’lik kredi dilimini de çekme kararı aldı.

Bu kredi ile hem devam etmekte olan yatırımlara hem de geçtiğimiz günlerde ardı ardına ihaleleri gerçekleştirilen metro yatırımlarına kaynak aktarılacağı belirtildi. Alınacak kredinin bir bölümünün metro inşaatlarına aktarılmasıyla İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun daha önceki açıklamalarında sık sık vurguladığı “belediyenin metro inşaatlarında öz kaynak kullanması” dönemi de sona ermiş olmuş.

Bu kredi alımları sürerken, KİK son yapılan ihaleyi iptal etmesinden sonra, Aiz başkan bildik savunmalarını yapmaya başlamış ihalenin “sudan sebeplerle” ve adı sanı beli olmayan, İzmir’de bilinmeyen, İzmir’de adresi olan ama şimdiye kadar ne yaptığı belli olmayan bir firmanın itirazıyla iptal edildiğini hemşerileriyle paylaşmaya başlar.
O halde madem bu açıklamaları yapmışınız bende size sorularımı sorayım yeri gelmişken, siz ilk ihaleyi kime verdiniz, TMSF borçu olan 2001 yılında İstanbul metro inşaatını yarım bırakan firmaya vermediniz mi? Ya ikinci ihaleyi alan firma, başkanım yine doğruları işinize geldiği gibi yansıtmışınız.

Tek çare suçu hükümete atarak, tamamen siyasi diyerek, İzmirlilere destek çağrısı yapmadınız mı?

Kocaoğlu “Kimseyi suçlamak istemiyoruz, ispatladığımız zaman kamuoyu ile paylaşacağız. Bu insanlar kimlerdir, ne isterler, işleri güçleri hesapları nedir, bilmiyoruz. Biz İzmir Büyükşehir Belediyesi ve İzmirliler olarak, maalesef o işlerden anlamıyoruz. Ama böyle bir engelleme ile karşı karşıya olduğumuz bir realitedir” İspatlayabildiniz mi başkan?

16 Ocak 2010
, En düşük teklif, Öztaş’tan, İşin tamamlanması için 510 günlük süre öngörüldü. Fakat verilen süre uzatımları ile bugünlere kadar gelindi.

16 Temmuz 2010 tarihinde, Metro inşaatında patlama: 2 işçi öldü. 4 kişi de yaralandı.


Bu patlamada, Özsakar’ya Ne yazık ki, olayın meydana geldiği şantiyede, iş güvenliği ve sağlığı açısından çok geniş bir hatalar zinciri var. Bu işyerinde iş güvenliği sorumlusu olsa bu tankı devreye bile almaz.

Masallarla , bugünlere kadar gelindi, sürekli yanıltıcı bilgiler, açıldı açılamadı, İzmirlinin cebinden bugüne kadar 300 milyonun üstünde para çıktı, Burhan Özfatura “Hanefi Caner’i uzaklaştırmasaydılar metro şimdiye kadar çoktan biterdi, Kocaooğluna kaç kez söyledim ama dinlemedi”

Kimdir Hanefi Caner?


İzmir-Bornova’yla Üçyol arasındaki 11 kilometrelik hatı 3.5 yılda sorunsuz tamamlayan Hanefi Caner’in Büyükşehir Belediyesi’nde tam 6 yıldır kızakta olduğu belirtildi.

Aziz başkanım sizi anlamakta çok zorlanıyorum, 21 YY yaşıyoruz, millet denizleri aşıyor siz, 5.5 km lik metroyu yapamıyorsunuz, masallar bitti, anlatacak ne kaldı?

Binali Yıldırım’ın İzmir ilinde bir yığın danışmanı olduğunu sanıyorum, bu konuda acaba bilgi alıyor mu? Metro nun zemin etütleri doğru yapılmış mıdır, üniversite hocalarının hazırladığı rapor nedir? Metroyu sadece, uzaktan izlemekle mi kalıyorsunuz? Bu sorulara elbet bir cevabınız olacaktır, masallardan, bıktık usandık, Sizin söylediğiniz gibi, İzmir’liyle ortaklığınıza halel gelebilir,benden söylemesi.

1 yorum:

  1. Bir kredi ihtiyaciniz var mi? Eger bir is baslatmak için bir kredi ihtiyaci var mi? Eger bir is var ve isinizi genisletmek için bir kredi gerekiyor mu?
    Herhangi bir finansal karmasa içinde olan ve bir kredi ihtiyaci? Eger borçlari temizlemek için bir kredi gerekiyor mu? Ne olursa olsun kredi sorunlari, burada 3% düsük ve uygun faiz oranlari kredi sunmak olarak yardimcidir. Bize bugün, E-posta:(garrycoleman_loanoffice@yahoo.com) Daha fazla bilgi için.

    Isim: ___________________________
    Soyadi: ____________________________
    Cinsiyet: _______________________________
    Medeni Hali: _______________________
    Adres: ______________________
    Sehir / Posta kodu: ______________________
    Ülke: ______________________________
    Dogum Tarihi: ________________________
    Kredi olarak Gerekli Miktari: ________________
    Kredi Süre: ________________________
    Aylik Gelirleri / yil: _________
    Meslek: ___________________________
    Kredi için Amaç: _____________________
    Telefon: ________________________________
    Faks: __________________________________
    Ingilizce biliyor musunuz?

    YanıtlaSil